🛠️ Just nu pågår en större helrenovering här. Om du hittar något som inte fungerar som det ska får du gärna höra av dig!

Skip to main content
profile pic
Anders Thoresson

Alla anteckningar på rätt ställe, snabbt och enkelt

| | | | | | | Lästid: 5 minuter (4504 tecken)

Att snabbt skriva ner en idé är enda sättet att vara säker på att den inte försvinner. Vem har inte precis innan man somnat kommit på en bra lösning på ett problem och inbillat sig att den inte kommer att vara bortglömd morgonen därpå?

Men det räcker inte att skriva ner den. Den måste skrivas på ett ställe där man kommer att titta igen. Problemet är att lösa papperslappar kan komma bort.

Var och när som helst #

I höstas skrev jag ett blogginlägg om hur jag börjat använda iPhone-appen Drafts för att snabbt och enkelt kunna samla alla idéer och tankar i en enda textfil på min dator.

Idén fick jag efter att ha läst journalisten och författaren Steven Johnsons inlägg The Spark File. I den beskriver han hur han ersatt kladdblocket med ett dokument på Google Docs.

Fördelen med upplägget är att det eliminerar risken för försvunna papperslappar. Dessutom är allt samlat på ett och samma ställe. Och till skillnad från en anteckningsbok som jag kan åka ifrån så kan jag skriva upp nya saker så länge jag har tillgång till en internetuppkopplad pryl, vilket i stort sett innebär när som helst och var som helst.

Drafts, Dropbox och vanliga textfiler #

Det fina med att använda just Drafts är fyra saker:

  1. Drafts är en app som startar väldigt snabbt i telefonen. Det innebär att tröskeln för att faktiskt skriva ner idén är låg.

  2. Drafts kan kopplas ihop med Dropbox. Med ett klick läggs min senaste anteckning till i slutet på textdokumentet för idéer som jag har sparat där.

  3. Att idéerna finns i en vanlig textfil på Dropbox innebär att jag lika gärna kan skriva ner nya när jag sitter vid datorn.

  4. Att idéerna finns i en vanlig textfil innebär också att jag inte har låst in mig i ett visst program. Just nu trivs jag bäst med Drafts i telefonen och iA Writer i datorn, men jag kan när som helst byta till andra program utan att behöva börja om från början.

Allt är inte idéer #

Så långt fungerar kombinationen bra för en ständigt växande lista med artikelidéer. Men jag vill samla fler saker. Tips på böcker att läsa, filmer att se, program att testa, bra citat.

Men i Drafts har man bara två alternativ: Antingen spara den nya anteckningen i slutet på ett dokument som heter journal.txt eller skapa ett nytt dokument för varje ny anteckning.

Så länge jag bara skrev ner artikelidéer och var nöjd med att spara allt i en och samma fil dög journal.txt. Filnamnet var inte perfekt, men det funkade.

Alternativet, att spara varje anteckning i ett nytt dokument är inte användbart. Varje boktips, varje citat, varje program som ser intressant ut i ett eget dokument, det blir snart rörigt.

Men så snubblade jag över Hazel.

Hazel automatiserar din dator #

Hazel är ett program som övervakar vad som händer i olika mappar i datorn, och som kan utföra olika uppgifter. Det går att använda till mycket. Som att samla olika typer av anteckningar i olika dokument.

I just det här fallet får Hazel övervaka mappen där Drafts sparar mina anteckningar. Om Hazel stöter på ett dokument vars namn börjar på "uppslag" läggs innehållet till i slutet på mitt samlingsdokument för artikeluppslag. Ett dokument som vars namn börjar på "läs" i listan med böcker som verkar intressanta, "se" i filmlistan och så vidare.

Någon inbyggd funktion för att sammanfoga två textfiler på det här sättet finns inte inbyggd i Hazel. Men det går att använda Hazel tillsammans med så kallade shell script, och den vägen går mycket att lösa.

Så här ser mina Hazel-regler ut (just detta exempel för boktips):

hazel1

Det smarta sker dock i kommandot för Run shell script som ser ut så här:

hazel2

Resultatet är att Hazel tar den nya anteckningen och lägger den i slutet av dokumentet "- att läsa.md".

Textexpander snabbar upp ytterligare #

För att döpa anteckningarna rätt (det vill säga ge dem namn som börjar på "uppslag", "läs" och så vidare) använder jag en funktion i Drafts som innebär att iPhone-appen döper varje fil den sparar till Dropbox till innehållet på första raden i anteckningen.

Ska jag skriva ner ett filmtips ser anteckningen i Drafts alltså ut ungefär så här:

se - måndag 14 januari 2013 1445 En pilmgrims död

På Dropbox sparas då anteckningen i dokumentet se - måndag 14 januari 2013 1445.txt.

Att jag inte nöjer mig med bara "se" på första raden beror på att jag kanske skriver upp flera filmtips under en och samma dag. Döper jag anteckningarna till "se" kommer den andra i värsta fall att skriva över den första och så vidare. Med datum och klockslag kommer jag kunna skriva ner flera tips och Hazel lägger till dem i tur och ordning.

Men att skriva "se - måndag 14 januari 2013 1445" går inte så snabbt. Därför använder jag Textexpander i både mobil och dator. Textexpander är ett program för att spara text som man ofta skriver, och korta kommandon för att mata in dem.

Istället för att skriva "se - måndag 14 januari 2013 1445" räcker det att jag skriver "xse" och så lägger Textexpander till datum och klockslag. ("xse" eftersom jag inte vill att datum och tid ska läggas till varje gång jag skriver "se" i en text.)

Kombinera med webbfynd #

Tack vare att mina idédokument ligger på Dropbox går det också att använda Pinboard och Ifttt, som jag beskriver här, för att enkelt spara ner intressanta artiklar jag hittar på nätet: En tagg på Pinboard för respektive dokument på Dropbox och en matchande regel i Ifttt är vad som behövs.